5 tips om gezond en veerkrachtig te blijven werken

Categorie: Balans | Leestijd: 6 min. | Deel dit artikel

Energiek en veerkrachtig in je werk staan: wie wil dat nu niet? Niet zo gek dus dat vitaliteit op de werkvloer een hot topic is. Je wilt je lichaam sterk en gezond houden, maar óók lekker in je vel zitten en effectief werken. Laten we eerlijk zijn: dat gaat niet altijd vanzelf. Daar weten we bij Dignitas alles van. Daarom geven we je in dit artikel onze 5 tips om gezond en veerkrachtig aan het werk te blijven.

Tip 1: Beweeg
We begrijpen het: wedstrijden wil je wínnen. Maar bij één kampioenschap eindig je liever niet als eerste: het Europees kampioenschap ‘zitten’. Toch is dat precies wat wij Nederlanders presteren, aldus onderzoekersorganisatie TNO. Gemiddeld zit de Nederlandse werknemer 10,3 uur op een doordeweekse dag. Wie de kroon spannen? Professionals in de ICT en financiële wereld. Software- en applicatieontwikkelaars en databank- en netwerkspecialisten zitten zelfs meer dan vrachtwagenchauffeurs. Oeps.

Te veel zitten is ongezond. Als je meer dan 11 uur per dag zit, heb je volgens TNO zelfs 40% meer kans om vroegtijdig te overlijden dan wanneer je minder dan 4 uur per dag zit. Maar zitten is óók verloren beweegtijd. En bewegen helpt nu juist om gezond en fit te blijven. Bovendien gaat je brein er ook goed op. Bewegen heeft een positief effect op bijvoorbeeld je concentratie, geheugen en probleemoplossend vermogen (Allesoversport). En ben je tijdens het werk door je inspiratie heen? Uit onderzoek blijkt dat bewegen zelfs je creativiteit kan boosten. Genoeg reden om de benenwagen ook op werkdagen tevoorschijn te toveren.

De truc is daarbij om het concreet te maken. Het algemene ‘Ik ga meer bewegen’ werkt ongeveer net zo goed als een laptop die je vergeten bent op te laden: niet.

Dus: wannéér ga je wát precies doen? Kies enkele afgebakende momenten en bedenk vooraf hoe je dan in beweging komt. Zoals: “Als mijn lunchpauze begint, haal ik eerst een glas water op de andere verdieping.” Of: “Tijdens mijn wekelijkse bila bel ik wandelend.”

Zorg ook voor een reminder op die momenten, zoals een agendamelding of wekker. Zo vergeet je het niet en maak je er langzaam een gewoonte van.

Tip 2: Snack slim
Suiker is lekker. Zet daarom een grote snoeppot op je bureau.

Oeps, foutje! Even herstellen. Oké, toegegeven: suiker is inderdaad lekker. Ook tijdens je werk. De ene keer lonken die stroopwafels, de andere keer dat witte broodje met hagelslag. Hm, lekker! Je kan er weer even tegenaan! Toch? Voor eventjes, ja. Maar terwijl in het beloningscentrum in je brein de vlag uitgaat en je smaakpapillen er de polonaise dansen, is de kater al onderweg. De snelle suikers hebben het gemunt op je energielevel – en dat voel je even later. Je wordt moe, je concentratie vermindert en je voelt je minder gemotiveerd.

Gezonder eten helpt je dus niet alleen om gezond te blijven, maar óók om het beste uit je werkdag te halen en productiever en creatiever te zijn (en tegelijkertijd meer energie over te houden). Zeker het vermijden van ‘snelle’ suikers is hierbij een quick win.

Oftewel: een volkoren in plaats van wit broodje. Fruit en een handje noten in plaats van dat blikje frisdrank. En af en toe gewoon die stroopwafel. (Je blijft een mens).

Tip 3: Pak stress aan
Stress is funest. Natuurlijk – het voelt niet fijn. Maar als je vaak gestrest bent, is dat ook niet best voor je gezondheid (en die van je kantoor- of huisgenoten).

Langdurige stress kan bijdragen aan zaken als gewichtstoename, hoge bloeddruk, depressie en diabetes (VeryWell Mind). Maar nog los daarvan: te veel stress in je werk kost gewoon bakken met energie en kan je werkplezier in de weg staan. Daarom is het belangrijk te onderzoeken waar je stress mee te maken heeft. Een verstoorde werk-privébalans? Perfectionisme? Gebrek aan overzicht?

Kijk vervolgens welke oplossingen geschikt zijn. Zoals coaching of beter leren prioriteren, maar soms ook gewoon zo praktisch als het maken van een andere dagindeling. Of het inplannen van meer rustmomenten. (Wil je weten hoe je voldoende pitstops inplant? Lees dit artikel.).

Onthoud tot slot: hulp vragen helpt. Een goede detacheerder of werk- of opdrachtgever zal altijd met je meedenken over het verminderen van stress in je werk. Bij Dignitas bieden we bovendien persoonlijke coaching aan.

Tip 4: Richt je op groei
Even nuanceren: niet álle stress is slecht. Af en toe een uitdaging die je uit je comfortzone haalt? Dat helpt je juist groeien. Denk aan: een nieuw project beginnen, trainingen volgen of jezelf een ambitieus doel stellen. Zo leer je nieuwe dingen over jezelf, verbreed je je vakkennis en verbeter je je vaardigheden. Allemaal zaken die bijdragen aan energiek en krachtig werken.

Maar wat helpt je nu om zulke uitdagingen aan te gaan en er de vruchten van te plukken? Volgens onderzoekster Carol Dweck is dat een growth mindset. Het idee is als volgt: als je gelooft dat je slimmer kunt worden en beter kunt worden in iets, zie je tegenslagen, uitdagingen en kritiek als kansen om te leren en groeien. Gevolg? Je blijft oefenen en staat open voor feedback, dus word je inderdaad slimmer en vaardiger.

Een growth mindset helpt je om veerkrachtig en met plezier te blijven werken. Stel jezelf bijvoorbeeld vaak de vraag: “Wat kan ik van deze situatie leren?” En roep je gefrustreerd uit dat je iets niet kunt? Herformuleer het: “Ik kan het nóg niet!”

Tip 5: Keep in touch
Mensen zijn groepsdieren, en dat geldt ook voor de werkende mens. Prettige sociale interactie met je collega’s en klanten helpt dan ook om veerkrachtig in je werk te staan (en is gewoon gezellig).

Voor iedere werknemer is het belangrijk om binding te houden met je organisatie en collega’s, maar als gedetacheerde is dat extra belangrijk. Je behoort immers niet tot ‘de vaste kern’ bij de opdrachtgever, terwijl je wél prettig wilt samenwerken. Daarom loont het om te investeren in je werkrelaties en om je collega’s beter te leren kennen. Bovendien blijf je zo op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie en het vak – altijd handig.

Zeker als je (deels) thuiswerkt, is aandacht voor sociaal contact belangrijk. Plan bijvoorbeeld regelmatig een bijpraatmoment in met collega’s ter vervanging van het gesprekje bij de koffieautomaat.

Dat waren ze! Met deze 5 tips moet het lukken om gezond en veerkrachtig aan het werk te blijven. Met welke tip ga jij als eerst aan de slag? Deel je ervaringen met ons!

Medewerkers van Dignitas ontmoeten elkaar vier keer per jaar tijdens een social event. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen collega’s die vast in dienst zijn bij Dignitas of collega’s die als professional voor Dignitas bij onze klanten werken. Wil jij zo’n werkgever? Check Wij zien wie jij bent – Dignitas Group voor vacatures en meer!

Deel dit artikel