1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten die worden gesloten door één van de volgende tot de Dignitas Group behorende vennootschappen (hierna gezamenlijk aangeduid als “Opdrachtnemer”):
In de Overeenkomst wordt steeds expliciet vermeld welke van deze vennootschappen de contractuele opdrachtnemer is.
1.2 De Overeenkomst vermeldt uitdrukkelijk of sprake is van een opdracht tot detachering, consultancy of dienstverlening. De daarmee corresponderende bepalingen uit deze algemene voorwaarden zijn dan van toepassing. De algemene bepalingen (artikelen 25 t/m 30) zijn steeds van toepassing, ongeacht het soort opdracht.
1.3 De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt van de hand gewezen.
In deze voorwaarden wordt uitgegaan van een vaste set definities. Voor volledigheid zijn deze definities hieronder opgenomen.
Deze bepalingen zijn van toepassing op alle Overeenkomsten die Opdrachtnemer aangaat in het kader van detachering van haar medewerkers.
3.1 Opdrachtnemer zal de in de deel- of inzetovereenkomst genoemde medewerker aan opdrachtgever ter beschikking stellen, om onder leiding en toezicht van
opdrachtgever werkzaamheden te verrichten. De resultaten van deze werkzaamheden zijn voor risico van opdrachtgever.
3.2 Als niet schriftelijk anders is overeengekomen, zal de medewerker veertig uur per week tijdens de gebruikelijke werkdagen ter beschikking worden gesteld.
3.3 Opdrachtgever kan de ter beschikking gestelde medewerker slechts inzetten voor andere dan de overeengekomen werkzaamheden als Opdrachtnemer daarmee schriftelijk instemt.
4.1 Voldoet een medewerker niet (aan de met opdrachtgever overeengekomen vereisten), dan dient opdrachtgever dit schriftelijk aan Opdrachtnemer te melden binnen één maand na aanvang van de werkzaamheden. Daarna is het uitgangspunt dat de medewerker (wel) voldoet.
4.2 Opdrachtnemer dient en mag een andere medewerker ter beschikking te stellen als opdrachtgever tijdig schriftelijk meldt dat de medewerker niet voldoet, dan wel ingeval van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de ter beschikking gestelde medewerker.
4.3 Opdrachtnemer staat er niet voor in dat vervanging steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of niet snel genoeg mogelijk is, vervallen de wederzijdse aanspraken op verdere nakoming van de (deel)overeenkomst wat betreft de specifieke medewerker. Betalingsverplichtingen ten aanzien van al verrichte werkzaamheden blijven in stand.
Het is opdrachtgever slechts toegestaan de ter beschikking gestelde medewerker aan een derde door te lenen om onder leiding en toezicht van die derde werkzaam te zijn, indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen.
6.1 Opdrachtnemer heeft het recht om, indien noodzakelijk, een andere gekwalificeerde medewerker of zelfstandige professional ter beschikking te stellen, mits deze voldoet aan de vereisten zoals overeengekomen met Opdrachtgever.
6.2 Opdrachtnemer maakt in dat geval gebruik van zorgvuldig geselecteerde medewerkers of gelieerde zelfstandige professionals, met wie een duurzame relatie bestaat.
6.3 Opdrachtgever wordt tijdig geïnformeerd over de inzet van vervangende medewerkers of derden, tenzij sprake is van spoedeisende vervanging waarbij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
6.4 De bepalingen met betrekking tot inzet, kwalificaties en verantwoordelijkheid blijven onverminderd van toepassing op vervangende of ingehuurde medewerkers.
7.1 De werktijden, rusttijden en arbeidsduur van de terbeschikkinggestelde medewerker zijn gelijk aan de bij opdrachtgever gebruikelijke tijden en duur. Opdrachtgever staat er voor in dat de werk- en rusttijden en de arbeidsduur voldoen aan de relevante wet- en regelgeving.
7.2 Opdrachtgever staat bij Opdrachtnemer en de ter beschikking gestelde medewerker in voor de nakoming van wet- en regelgeving op het gebied van de veiligheid van de werkplek en de arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen eventuele aanspraken (zoals ook van 7:658 BW), wegens de niet nakoming van deze verplichtingen.
8.1 Prijzen zijn in euro’s en exclusief omzetbelasting (BTW).
8.2 Met betrekking tot de door opdrachtgever verschuldigde bedragen leveren – voor zover van toepassing, voor akkoord getekende urenbriefjes – en vervolgens de gegevens uit de administratie van Opdrachtnemer bewijs op, met de mogelijkheid voor opdrachtgever tot het leveren van tegenbewijs.
8.3 Partijen staan er voor in dat de beschikking gestelde medewerker ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden heeft als die gelden voor werknemers werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van opdrachtgever. Als op basis daarvan het loon zou moeten worden verhoogd, dan zal het tarief met ingang van het tijdstip van die verhoging met het volledige bedrag daarvan worden vermeerderd en door de opdrachtgever verschuldigd zijn.
8.4 Andere redelijke cq. gebruikelijke loonsverhogingen kunnen aan opdrachtgever worden doorbelast, nadat een terbeschikkingstelling meer dan een half jaar (voort)duurt.
8.5 Verschuldigde bedragen worden door opdrachtgever betaald volgens de overeengekomen (en op de factuur vermelde) betalingscondities. Opschorting en/of verrekening is niet toegestaan.
8.6 Indien opdrachtgever verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is over het openstaande bedrag de wettelijke rente voor handelsovereenkomsten verschuldigd, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling nodig is.
8.7 Indien Opdrachtgever na tweede aanmaning niet betaalt, kan Opdrachtnemer de vordering uit handen geven. In dat geval is Opdrachtgever buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd conform de staffel van het Rapport Voorwerk II.
9.1 Opdrachtnemer is gerechtigd om de overeengekomen vergoeding jaarlijks aan te passen aan de inflatie.
9.2 De inflatiecorrectie wordt berekend op basis van het Consumentenprijsindexcijfer (CPI) alle huishoudens, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
9.3 De aanpassing vindt jaarlijks plaats per 1 januari op basis van het jaar-op-jaar percentage van het meest recente, op dat moment bekende, CPI-cijfer over het voorafgaande kalenderjaar.
9.4 Indien het CPI-cijfer negatief is, blijft de vergoeding ongewijzigd.
10.1 Als de ter beschikking gestelde medewerker op verzoek van opdrachtgever werkt buiten de gebruikelijke werktijden, is opdrachtgever het bij opdrachtgever gebruikelijke overwerktarief verschuldigd, onder toepassing van de afgesproken marge.
10.2 Kosten en reistijd zullen aan opdrachtgever in rekening worden gebracht overeenkomstig de bij Opdrachtnemer gebruikelijke regels en maatstaven.
11.1 Als opdrachtgever met een terbeschikking gestelde medewerker rechtstreeks (of via een derde) een arbeidsverhouding wenst aan te gaan, zal dat schriftelijk moeten worden gemeld aan Opdrachtnemer.
11.2 Indien deze arbeidsverhouding wordt aangegaan binnen een lopende opdracht, of binnen één jaar na afloop daarvan, zal opdrachtgever aan Opdrachtnemer, ten behoeve van de dekking van overhead, werving- en selectie en opleidingskosten, (aanvullend) een vergoeding van 25-75% van het laatstelijk geldende jaarsalaris van de medewerker verschuldigd zijn, als volgt:
Deze vergoeding wordt geacht redelijk te zijn en is ineens en onmiddellijk opeisbaar.
11.3 De op basis van een lopende opdracht overeengekomen bedragen blijven dan ook verschuldigd.
Opdrachtnemer zal zorgen voor de tijdige en volledige afdracht van de voor de ter beschikking gestelde medewerker te betalen loonbelasting, premies voor sociale verzekeringen en/of omzetbelasting.
13.1 Elke (deel)overeenkomst cq. terbeschikkingstelling wordt aangegaan voor de overeengekomen duur en anders geldt een duur van één jaar.
13.2 De Overeenkomst wordt telkens stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijk overeengekomen periode verlengd, tenzij schriftelijk vóór het einde van deze periode niet wordt verlengd.
14.1 Het is Opdrachtgever, inclusief aan haar gelieerde bedrijven, niet toegestaan om binnen twee jaar na beëindiging van de Overeenkomst met Opdrachtnemer, dan wel binnen twee jaar na voorstellen van een Kandidaat door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever welke niet tewerkgesteld wordt bij Opdrachtgever, een overeenkomst met de Kandidaat van Opdrachtnemer aan te gaan, of deze Kandidaat op enigerlei andere wijze voor Opdrachtgever werkzaam te doen zijn, zulks direct of indirect, al dan niet tegen betaling, tenzij Opdrachtnemer daar uitdrukkelijk schriftelijk mee heeft ingestemd.
14.2 Opdrachtgever staat er voor in dat zij vertrouwelijk met de gegevens van Kandidaten van Opdrachtnemer omgaat. Dat houdt tevens in dat Opdrachtgever de gegevens van Kandidaat dan wel zijn/haar kandidatuur uitsluitend gebruikt ten behoeve van de bemiddeling van Kandidaten voor de eigen organisatie van Opdrachtgever, inclusief aan haar gelieerde bedrijven.
14.3 Voor iedere overtreding van het bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel verbeurt Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een niet voor matiging vatbare boete van
€ 45.000, een en ander onverminderd het recht van Opdrachtnemer op volledige schadevergoeding indien de werkelijke schade hoger is dan eerdergenoemd bedrag.
14.4 De bepalingen van dit artikel blijven onverminderd van kracht indien de Overeenkomst is ontbonden. De bepalingen van dit artikel blijven onverminderd van kracht indien de Overeenkomst is ontbonden.
Deze bepalingen zijn van toepassing op alle Overeenkomsten die Opdrachtnemer aangaat ten behoeve van de levering van consultancy opdrachten.
15.1 Opdrachtnemer biedt een breed portfolio aan projectmatige opdrachten aan, waarvoor de scope vooraf in het offerte traject bepaald wordt. Voor de levering koppelt Opdrachtnemer een gespecialiseerde consultant aan de klant.
15.2 Aanvullende werkzaamheden kunnen op nacalculatie na schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer en de klant worden vervuld.
15.3 De consultant vervult een onafhankelijke rol en is geen werknemer van de klant.
16.1 De consultant heeft informatie en resources nodig om het project binnen de gestelde tijd af te kunnen ronden. Hiervoor zorgt de klant dat de relevante stakeholders op de hoogte zijn gesteld, en voldoende tijd beschikbaar hebben om hun input te leveren (interviews, beantwoording van vragen, reviewrondes e.d.)
16.2 Aanvullende documentatie wordt desgevraagd en indien beschikbaar binnen één week ter beschikking gesteld.
16.3 Review commentaar en andere afstemming wordt binnen uw organisatie centraal verzameld en in één ronde bij ons aangeleverd.
17.1 Tarieven worden overeengekomen in de getekende offerte.
17.2 Facturatie geschiedt 50% na ontvangst van de opdracht en 50% na oplevering van het project, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
17.3 Facturen dienen binnen de op de factuur gestelde betalingstermijn van 14 dagen te worden voldaan.
18.1 Alle intellectuele eigendomsrechten op de in het kader van de consultancy-opdracht ontwikkelde of opgeleverde materialen, waaronder mede begrepen rapportages, adviezen, modellen, analyses, methodieken, software en documentatie, berusten uitsluitend bij Opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
18.2 Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op deze materialen voor intern gebruik binnen de eigen organisatie en uitsluitend voor het doel waarvoor zij zijn verstrekt.
18.3 Het is Opdrachtgever niet toegestaan de materialen te verveelvoudigen, openbaar te maken, aan derden ter beschikking te stellen of te gebruiken voor andere doeleinden dan genoemd in lid 2, tenzij Opdrachtnemer daarvoor voorafgaand schriftelijk toestemming heeft gegeven.
19.1 De klant is verantwoordelijk voor het bewaren en opvolgen van de uitkomsten van de opdrachten die door Opdrachtnemer zijn uitgevoerd.
19.2 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het bewaren van de resultaten voor de klant.
20.1 Opdrachtnemer heeft het recht om (delen van) de werkzaamheden uit te besteden aan derden (subcontractors), mits de kwaliteit van het beoogde project daarmee niet wordt aangetast.
20.2 Opdrachtnemer maakt bij uitbesteding altijd gebruik van vertrouwde en bekende zzp’ers die zijn gelieerd aan de onderneming.
20.3 Een greep uit de situaties waarin Opdrachtnemer opdrachten (deels) zal uitbesteden: interne expertise is niet beschikbaar of de toegewezen consultant valt onvoorzien uit.
Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing op diensten die Opdrachtnemer levert.
21.1 Diensten die opdrachtnemer levert zijn niet-persoonsgebonden.
21.2 Opdrachtnemer heeft de verplichting de afgenomen dienst zonder afbreuk aan de kwaliteit te leveren.
21.3 Het staat Opdrachtnemer vrij om andere personen bij die levering van diensten te betrekken, voor zo ver dat de levering en de kwaliteit ten goede komt.
21.4 Opdrachtgever kan verzoeken om een andere betrokken medewerker bij de levering van de diensten. Daarover zullen opdrachtgever en opdrachtnemer in overleg treden.
21.5 Wisseling van personen betrokken bij de levering van de dienst, verandert niets aan eerder gemaakte prijsafspraken, tenzij anders overeengekomen.
22.1 Opdrachtnemer behoudt het intellectueel eigendom van de in het kader van de dienstverlening ontwikkelde of opgeleverde materialen, waaronder mede begrepen rapportages, adviezen, modellen, analyses, methodieken, software en documentatie, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
22.2 Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op deze materialen voor intern gebruik binnen de eigen organisatie en uitsluitend voor het doel waarvoor zij zijn verstrekt.
22.3 Het is Opdrachtgever niet toegestaan de materialen te verveelvoudigen, openbaar te maken, aan derden ter beschikking te stellen of te gebruiken voor andere doeleinden dan genoemd in lid 2, tenzij Opdrachtnemer daarvoor voorafgaand schriftelijk toestemming heeft gegeven.
23.1 Opdrachtnemer heeft het recht om (delen van) de dienstverlening uit te besteden aan derden (subcontractors), mits dit geen afbreuk doet aan de overeengekomen kwaliteit en continuïteit van de dienst.
23.2 Opdrachtnemer maakt in dat geval gebruik van vertrouwde, zorgvuldig geselecteerde partners of zelfstandige professionals.
23.3 Opdrachtgever wordt desgewenst geïnformeerd over de inzet van derden, tenzij dit operationeel of commercieel niet redelijkerwijs mogelijk is.
24.1 Opdrachtnemer is gerechtigd om de overeengekomen vergoeding jaarlijks aan te passen aan de inflatie.
24.2 De inflatiecorrectie wordt berekend op basis van het Consumentenprijsindexcijfer (CPI), alle huishoudens, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
24.3 De aanpassing vindt jaarlijks plaats per 1 januari op basis van het jaar-op-jaar percentage van het meest recente, op dat moment bekende, CPI-cijfer over het voorafgaande kalenderjaar.
24.4 Indien het CPI-cijfer negatief is, blijft de vergoeding ongewijzigd.
Onderstaande bepalingen zijn van toepassing op zowel detachering, consultancy als diensten geleverd door Dignitas.
25.1 Alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan redelijkerwijs mag worden begrepen dat deze van vertrouwelijke aard zijn, dienen geheim te blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd als deze door één van de partijen als zodanig zijn aangeduid.
25.2 Als dit voor de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk is, zal opdrachtgever Opdrachtnemer Group schriftelijk informeren over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de verplichtingen op grond van de wetgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.
25.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer Group voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door opdrachtgever wordt gehouden of waarvoor deze op grond van de wet anderszins verantwoordelijk is.
26.1 Aan elk van partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst toe, nadat de andere partij, op basis van een schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn is gesteld, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de Overeenkomst. Betalingsverplichtingen zijn wezenlijke verplichtingen uit de Overeenkomst.
26.2 Bedragen die Opdrachtnemer vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met al goedgekeurde werkzaamheden , blijven verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
26.3 Ieder van partijen kan de Overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen, als de wederpartij – al dan niet voorlopig – surséance van betaling wordt verleend, als ten aanzien van de andere partij op eigen verzoek faillissement wordt aangevraagd, of op verzoek van een derden verleend, als de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd of beëindigd. Op basis van een beëindiging als bedoeld in dit artikel kan er geen aanspraak op restitutie van al ontvangen gelden, of tot schadevergoeding ontstaan.
27.1 Opdrachtnemer zal niet aansprakelijk zijn voor schade die door de medewerker wordt veroorzaakt aan derden of opdrachtgever, omdat opdrachtgever volgens de wet (risico)aansprakelijk is voor hulppersonen die zijn ingeschakeld. In geval zij wordt aangesproken dient opdrachtgever opdrachtnemer te vrijwaren.
27.2 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die Overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW), of tot maximaal het verzekerde bedrag.
27.3 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst (etc.) is uitgesloten.
Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van een verplichting, als hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer wordt onder meer verstaan: storing van internet, datanetwerk- of telecommunicatiefaciliteiten en algemene vervoersproblemen.
29.1 Nederlands recht is van toepassing. Voor zover nodig wordt toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 uitgesloten.
29.2 Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst worden uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht.
Opdrachtnemer zet zich in voor een eerlijke, oprechte en open bedrijfsvoering. Wij zetten ons in voor nultolerantie ten aanzien van elke vorm van slavernij, mensenhandel of kinderarbeid en houden ons binnen ons bedrijf aan de volgende principes:
Wij streven er ook naar dat onze leveranciers, klanten en tussenpartijen een soortgelijke aanpak hebben of hanteren. Al onze leveranciers, klanten en leveranciers zijn verplicht om onze gedragscode te onderschrijven en na te leven, waarin bovenstaande principes zijn opgenomen. Alle contracten die met leveranciers, klanten en tussenpartijen worden gesloten, zullen ook bepalingen bevatten die partijen verplichten om alle wetten inzake dwangarbeid na te leven en ervoor te zorgen dat noch in hun bedrijf, noch in hun toeleveringsketens mensenhandel, slavernij of dwangarbeid plaatsvindt die in strijd is met dergelijke wetten. Opdrachtnemer heeft het recht om dergelijke contracten te beëindigen indien deze verplichting niet wordt nagekomen.
31.1 Opdrachtnemer is gerechtigd deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen.
31.2 Wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden uiterlijk dertig (30) dagen voor inwerkingtreding ter kennis brengen van Opdrachtgever.
31.3 Indien de wijziging leidt tot een wezenlijke verslechtering van de rechtspositie van Opdrachtgever ten opzichte van de eerdere versie van de voorwaarden, heeft Opdrachtgever het recht om binnen dertig (30) dagen na kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij de wijziging voortvloeit uit een wettelijke verplichting.